http-equiv='refresh'/>

22 Ocak 2013 Salı

Yumurta deyip geçme

Yanıklara müdahaleyle ilgili bir mail aldım dün. Bir yerimiz yanınca ilk iş soğuk suya tutarız, alevi geçince de krem süreriz ama illa izi kalır. Ütü, sıcak tencere gibi biz sakar kadınların sık yaşadığı ufak kazalar neyse de büyük yanıklar kötü oluyor. Mesela bizim çocukluğumuzda kalorifer mi vardı, çoğumuz kömür sobalarının olduğu odalarda geçirdik kışlarımızı. O sobanın sıcaklığını, ulaşılabilirliğini ve minicik bizleri zaptetmenin zorluğunu düşündükçe bu yaşa iyi gelmişiz diyorum. Kömür sobalarının yavaş yavaş evleri terk etmesiyle “cıs” kelimesi de eski yaygınlığını ve önemini yitirdi. Sadece sobanın kendisi değil, bir de o soba üstünde duran çaydanlık da başka bir tehlike unsuruydu. Çocukluğunda böyle kazalarla canı yanan, vücudunda hala izi duran çoktur. Bahadır’ın kardeşi bunlardan biri. Yavru 1 buçuk yaşındayken kaynar çay suyu dökülmüş eline :(

Bu tür kazalarda yumurta akı sürerseniz iz kalmaz diyor mailde. Diyelim eliniz yandı, yumurta akını ayırın ve elinizi içine batırın diyor. Ne kadar doğru bilmiyorum. İnşallah deneme gereği de duymayız ama aklımızın bir kenarında dursun.

Birkaç hafta önce benim hamarat kızım ben mutfaktayken yine tin tin yanıma geldi. Sandalyeyi tezgahın yanına çektirdi ve her zamanki yerini alarak asıl amacı olan yardım etmenin ötesine geçerek benim işimi karışmaya başladı. Onu ben koycam, kaşığı bana ver ben karıştırcam gibi. Ocaktaki tavaya gözleri dikince de uyarılarıma rağmen beni dinlemedi ve ardından beklenen oldu. Elini kızgın tavaya değdirme, bol bol ağlama. Ağlama krizi içinde yanan eli soğuk suya tutma ve yanık kremi sürme gayreti içinde bir anne. Kızın kremlerle sorununu da anlamış değilim. Popom acıyo diye ağlar, pişik kremi sürdürmez asla. Ağzının içinde hala aft var. Doktorun verdiği kremi sürebilsek şimdiye on kere geçecekti. Yarasına mehlem olmama izin vermiyor ki.

Kafamızı bir yere çarpınca şişerse ekmek tutmanın iyi geldiğini biliyorum ama yanıklar için bildiğim bir kocakarı yöntemi yoktu. Okuduğum maili sizinle paylaşıyorum. Doğruluğunu test etmemenizi dileyerek...

“Bir dostumuz sahit olmuş. Bir tanıdıkları yaz günü restoranda pizza  ismarliyor. Garson getirirken kaza ile sicak pizzayı minik bebeğin bacağinin üzerine dusuruyor.Feryat fıgan derken,çocuğu yanığa müdahale için hastaneye kaldırmak istiyorlar ve ambulans cağırırken, bir bayan müşteri hemen bana iki yumura ve iki tas getirin diyor. Herkesin şaşkın bakışları arasında yumurta akını yanığın üzerine sıvıyor, yarim saat sonra hicbir şey olmamışcasına eve gidiyor ve de yanıktan iz kalmıyor.

YUMURTA AKI....
Bu yöntem itfaiyecilerin eğitimi sırasında ders olarak verilmiştir. Bir yanık meydana geldiğinde, kapsadığı alan ne olursa olsun ilk yardım, etkilenen alanı sıcaklık azalıncaya ve deri tabakalarını yakmayı bırakıncaya kadar soğuk suyun altına tutmak ve sonrasında bu bölgeye yumurta akı uygulamaktan oluşmaktadır. Bir kimsenin elinin büyük bir kısmı kaynar su ile yandığında, duyduğu büyük acıya rağmen elini soğuk su musluğunun altına tutmuş ve sonrasında 2 yumurta kırmış, aklarını ayırmış ve çırpmış ve elini içine daldırmıştır. Eli o denli yanmış durumdadır ki yumurta akı uygulanır uygulanmaz derisi kurumuş ve yumurta akı bir film tabakası oluşturmuştur. Daha sonra bu kişi yumurta akının doğal bir kollajen (bir tür albüminoid) olduğunu öğrenmiş ve en az bir saat boyunca eline tabaka üzerine tabaka gelecek şekilde yumurta akı uygulamıştır.Öğleden sonrahiçbir acı duymaz olmuştur. Ertesi sabah yanık bölgesinde nerdeyse belirsiz bir kırmızımsı leke kalmıştır. Elinde sürekli ve feci görünüşlü bir yara izi kalacağını düşünürken 10 gün sonra geride hiçbir yanık izi kalmamış ve hatta deri eski normal rengine yeniden kavuşmuştur! Yanan bölge yumurta akında mevcut ve aslında vitamin dolu bir plasenta (etene) olan kollajen sayesinde tamamen yenilenmiştir. “


Not2:Bloga yeni yazı girerken fotoğraf yükleyemiyorum artık. Çok sinir bozucu benim için. Düz yazı okumak sizin için de sıkıcı olabilir. Umarım çözebilirim en kısa sürede bu problemi.

HB

0 yorum:

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar

Recent News